Mask i äpplet

Hallå!

Jag har två filmer från multimedia lektionerna att dela med mig. En film om hur masker funkar (där jag i slutet lämnar en cliff-hanger om en speciell sorts masker) och en annan om hur man kan få in mycket text på liten yta genom att använda sig av en komponent. Glöm inte att kommentera =)

Mask i flash CS4:

TextArea Component Flash CS4:

För att du skall komma vidare i projektet, så skall du även producera en lösning på två grafiska problem. Den ena handlar om hur varje ”skärm” för de olika epokerna skall layoutas – det får gärna vara samma design men olika innehåll – med rubrik, bild, text, årtal, grafiskt lull-lull etc. Den andra handlar om hur tidslinjen skall se ut. Här finns det en del exempel på hur man kan lösa det. Man kan jobba både horisontellt och vertikalt och även om jag redan har styrt uppgiften mot att det skall vara en horisontell tidslinje kommer här ett exempel på vertikal tidslinje, som faktiskt är ganska fin. Någon riktigt fin horisontell tidslinje har jag inte hittat(och inte letat ihjäl mig efter heller) men Här är en ganska fin horisontell navigation, som kan vara lite inspirerande, kanske mer för hur innehållet skulle kunna se ut än som tidslinje, men ändå! Hittar du någon cool får du gärna kommentera inlägget eller dela med dig på något annat sätt!

Fler timelines:
BBC sajtens fina historiska timeline

Coverflow i flash(ingen timeline, men skulle kanske kunna användas som navigation)

Kommentera

